Monthly Archives: tammikuu 2025

Fuji USB-C MAC

Juuri kun pääsin kehumaan, että kaikki toimii. Törmäsin monen muunkin havaitsemaan tiedossa olevaan vanhaan ongelmaan.

Kuvat siirtyvät kamerasta vain Thunderbolt-portin kautta. Minulla koskee Fujin X-E4:sta ja X-T4:sta. USB-C:n kautta kamera lataavat, mutta eivät tunnistaudu Kuvansiirtäjässä (Image Capture). Yllättävää, että Lightroomissa kamerat näkyvät. Alla kokeilemani kombinaatiot. Vihreällä toimivat yhteydet ja punaisella ei-toimivat. USB-C:n kautta toimi kun laittoi väliin USB-Hubin. Kun saman HUBin laittoi näytön USB-C porttiin se ei toiminut. En ole ihan varma olisiko sen pitänytkään toimia. Epäselväksi jäänyt onko BenQ:n USB-C IN, OUT vai molempia.

Insirööni jos olisin, hankkisin jokaiseen väliin varmasti standardoidut sähköä ja dataa siirtävät samaa USB-generaatiota olevat kaapelit ja kokeilisin vielä kerran. Koska olen merkonomi, menen Prismaan ja haen sieltä nykyistä nopeamman muistikortinlukijan ja jatkan sillä. Sitä paitsi, FUJI ei avaa muistikorttia omaksi mediaksi eli siihen ei pääse sisään Finderilla, ei hyvä ominaisuus.

Outo tapaus.

Koneen sijoittelusta ja siitä roikkuvista vermeistä. Ratkaisuni oli hankkia Palaset-lokerikko. Poistaa siitä laatikot myöhempää mahdollista käyttöä varten. Porata taakse noi 30 mm reikiä sen verran kuin sopivasti mahtui. Tehdä laatikoiden tilalle hyllyt toisesta projektista jääneestä kasvihuoneen kennolevystä. Pohjaan vielä liukuesteet.Tällainen siitä tuli.

Kvadrantidien lennot

Laitoin kameran pihalle noin tunniksi raksuttamaan, eikä ainuttakaan Didi-van-didiä lentänyt ohi eikä yli. Taas tällainen hyvin markkinoitu ja huonosti toteutettu tapahtuma.

Kokeiluhan tämä oli. Kameraan (XT-4) natiivi ISO 160, Samyang 12 mm, aukko 7 ja aikaa 30 sekuntia. Sitten Lightroomissa armotonta vipustelua ja tällainen siitä tuli. Seuraavalla kerralla sitten jotain muuta.

Avaa uudelle välilehdelle niin näkyy paremmin.

Korjaus edelliseen. Olihan niitä siellä kun alkoi tarkemmin tutkia.

avaa taas uuteen välilehteen.

Sinne meni 2024

Aika julkaista vuoden 2024 loppuraportti. Seuraavat 12 kuvaa ovat vuoden 2024 kotigallerian valiot. Tuossa on siis vuoden kierto. Päivittyy kerran kuukaudessa. Näemme, että tammikuussa 2024 (kuva vasemmalla) oli lunta ja joulukuussa (kuva oikealla) sitä ei ollut. Tänä vuonna mukaan tuli enemmän henkilökohtaisia kuvia, joita ei muissa medioissa julkaista. Pikkumiehen höpötysten muistelu on tärkeämpää kuin Vuohensaaren keltaiset vaahterat, varsinkin kun harvahkosti tavataan. Samoin nuo roikkuvat räpsyt ovat viime vuoden uutuus.

Neljä vuotta on mennyt, mutta viime vuosi oli raskain. Kiireellä ja tuurilla sain kuitenkin joka kuukausi kuvan otettua onnistuen pitämään jonkinlaisen tason ja itsekunnioituksen. Toivon ja yritän tästä vuodesta kaikin puolin parempaa.

Suosittelen lämpimästi tällaista projektia. Kuvat on kai tarkoitus olla esillä. Tällä voit palata pienellä silmäilyllä vuoden taaksepäin ja muistella aiheesta riippuen hyviä, huonoja, kauniita, rumia, kivoja, kipeitä tai mitä sitten haluatkin hetkiä. Kuvahaasteena tämä on paljon kevyempi kuin kuva päivässä.

Hyllyt on itse tehty liimapuulevystä ja design-kannattimet ovat design-shopista. Valmiina tuon mittaisia ei taida löytyä mistään. Kuvat tulostan Epson ET-2650:lla Epsonin kiiltävälle paperille, jonka laatu riittää tähän aivan mainiosti. Liimaan kuvat vielä ohuelle kartongille, niin pysyvät paremmin ryhdissä.

Vihreä on laaksoni

Vihreä oli laaksoni on John Fordin ohjaama elokuva, joka perustuu Richard Llewellyn saman nimiseen romaaniin. Siinä vihreä laakso muuttui mustaksi hiilikaivoksista. Tämän vihreän laakson pitäisi tilastojen mukaan olla tällä hetkellä valkoinen. Sellainen yhteys niillä laaksoilla.

Alunperin oli tarkoitus ottaa dronella eeppinen joulukuinen maisemakuva. Pyöräilin kahdeksan kilometriä pakkasessa ja tuulessa poikki peltoaukeiden. Päästyäni perille, huomasin, että DJI Fly äppi ei toimi. Ei sitten lennätellä. Käyttöön varasuunnitelma eli X-E4 ja Fujinon Super EBC XF 35 m 1:2 WR ø43. Varpistin niin ylös kun paleltuneilla varpaillani kykenin, pipo oli lähes 185 sentissä. En siis aivan kyennyt 70 metriin, joka olisi varmaan ollut passeli kuvauskorkeus. Sain sentään jonkun kuvan. Takaisinkin piti pyöräillä ja kyllä vilutti.