Yksi päivä olikin jo aurinkoista. Oli vaan niin kylmä, etten mennyt ulos. Onneksi palattiin takaisin tähän lämpimään, pilviseen moodiin. Ei haittaa vaikka tuulee 76 metriä sekunnissa. Pilvisistä päivistä huolimatta, päivä pitenee pilvien takana. Yht’äkkiä huomaat, että et ehtinytkään suojata alppiruusuja kun aurinko antaa palaa päivän pitkän.
Halikonlahti on ominaisvärissään. Jos olisin aktiivinen kuntalainen, tekisin kuntalaisaloitteen, jossa sen nimi muutettaisiin muotoon Halikonlatte.

Juuri kun pääsin kehumaan, että kaikki toimii. Törmäsin monen muunkin havaitsemaan tiedossa olevaan vanhaan ongelmaan.
Kuvat siirtyvät kamerasta vain Thunderbolt-portin kautta. Minulla koskee Fujin X-E4:sta ja X-T4:sta. USB-C:n kautta kamera lataavat, mutta eivät tunnistaudu Kuvansiirtäjässä (Image Capture). Yllättävää, että Lightroomissa kamerat näkyvät. Alla kokeilemani kombinaatiot. Vihreällä toimivat yhteydet ja punaisella ei-toimivat. USB-C:n kautta toimi kun laittoi väliin USB-Hubin. Kun saman HUBin laittoi näytön USB-C porttiin se ei toiminut. En ole ihan varma olisiko sen pitänytkään toimia. Epäselväksi jäänyt onko BenQ:n USB-C IN, OUT vai molempia.
Insirööni jos olisin, hankkisin jokaiseen väliin varmasti standardoidut sähköä ja dataa siirtävät samaa USB-generaatiota olevat kaapelit ja kokeilisin vielä kerran. Koska olen merkonomi, menen Prismaan ja haen sieltä nykyistä nopeamman muistikortinlukijan ja jatkan sillä. Sitä paitsi, FUJI ei avaa muistikorttia omaksi mediaksi eli siihen ei pääse sisään Finderilla, ei hyvä ominaisuus.
Outo tapaus.

Koneen sijoittelusta ja siitä roikkuvista vermeistä. Ratkaisuni oli hankkia Palaset-lokerikko. Poistaa siitä laatikot myöhempää mahdollista käyttöä varten. Porata taakse noi 30 mm reikiä sen verran kuin sopivasti mahtui. Tehdä laatikoiden tilalle hyllyt toisesta projektista jääneestä kasvihuoneen kennolevystä. Pohjaan vielä liukuesteet.Tällainen siitä tuli.

Laitoin kameran pihalle noin tunniksi raksuttamaan, eikä ainuttakaan Didi-van-didiä lentänyt ohi eikä yli. Taas tällainen hyvin markkinoitu ja huonosti toteutettu tapahtuma.
Kokeiluhan tämä oli. Kameraan (XT-4) natiivi ISO 160, Samyang 12 mm, aukko 7 ja aikaa 30 sekuntia. Sitten Lightroomissa armotonta vipustelua ja tällainen siitä tuli. Seuraavalla kerralla sitten jotain muuta.

Avaa uudelle välilehdelle niin näkyy paremmin.
Korjaus edelliseen. Olihan niitä siellä kun alkoi tarkemmin tutkia.

avaa taas uuteen välilehteen.
Aika julkaista vuoden 2024 loppuraportti. Seuraavat 12 kuvaa ovat vuoden 2024 kotigallerian valiot. Tuossa on siis vuoden kierto. Päivittyy kerran kuukaudessa. Näemme, että tammikuussa 2024 (kuva vasemmalla) oli lunta ja joulukuussa (kuva oikealla) sitä ei ollut. Tänä vuonna mukaan tuli enemmän henkilökohtaisia kuvia, joita ei muissa medioissa julkaista. Pikkumiehen höpötysten muistelu on tärkeämpää kuin Vuohensaaren keltaiset vaahterat, varsinkin kun harvahkosti tavataan. Samoin nuo roikkuvat räpsyt ovat viime vuoden uutuus.
Neljä vuotta on mennyt, mutta viime vuosi oli raskain. Kiireellä ja tuurilla sain kuitenkin joka kuukausi kuvan otettua onnistuen pitämään jonkinlaisen tason ja itsekunnioituksen. Toivon ja yritän tästä vuodesta kaikin puolin parempaa.
Suosittelen lämpimästi tällaista projektia. Kuvat on kai tarkoitus olla esillä. Tällä voit palata pienellä silmäilyllä vuoden taaksepäin ja muistella aiheesta riippuen hyviä, huonoja, kauniita, rumia, kivoja, kipeitä tai mitä sitten haluatkin hetkiä. Kuvahaasteena tämä on paljon kevyempi kuin kuva päivässä.
Hyllyt on itse tehty liimapuulevystä ja design-kannattimet ovat design-shopista. Valmiina tuon mittaisia ei taida löytyä mistään. Kuvat tulostan Epson ET-2650:lla Epsonin kiiltävälle paperille, jonka laatu riittää tähän aivan mainiosti. Liimaan kuvat vielä ohuelle kartongille, niin pysyvät paremmin ryhdissä.

Vihreä oli laaksoni on John Fordin ohjaama elokuva, joka perustuu Richard Llewellyn saman nimiseen romaaniin. Siinä vihreä laakso muuttui mustaksi hiilikaivoksista. Tämän vihreän laakson pitäisi tilastojen mukaan olla tällä hetkellä valkoinen. Sellainen yhteys niillä laaksoilla.
Alunperin oli tarkoitus ottaa dronella eeppinen joulukuinen maisemakuva. Pyöräilin kahdeksan kilometriä pakkasessa ja tuulessa poikki peltoaukeiden. Päästyäni perille, huomasin, että DJI Fly äppi ei toimi. Ei sitten lennätellä. Käyttöön varasuunnitelma eli X-E4 ja Fujinon Super EBC XF 35 m 1:2 WR ø43. Varpistin niin ylös kun paleltuneilla varpaillani kykenin, pipo oli lähes 185 sentissä. En siis aivan kyennyt 70 metriin, joka olisi varmaan ollut passeli kuvauskorkeus. Sain sentään jonkun kuvan. Takaisinkin piti pyöräillä ja kyllä vilutti.

Tässä kuussa Armas on heittänyt keikkaa jossain muualla kuin Salon seudulla. Ehti kuitenkin ainakin yhtenä päivänä pistäytymään.
Esteri (en tiedä sukunimeä) kävi edellisenä yönä, kuten kuvasta näkyy. Aika korkealla on vesi.

#sumu on viime aamuina trendannut. Sumussa on hyvä kuvata. Kaikki kuvat onnistuvat eikä kalustolla ole niin väliä.

Maisema ei ole marraskuusta muuttunut. Tammikuuta odotellessa.
Tämä olikin koneen vaihdon jännittävin osa. Ihan turhaan. Kopioidaan vanhasta koneesta uuteen koneeseen kuvat ja käytössä olevat catalog-tiedostot .lrcat ja .lrcat-data. Jälkimmäinen on jonkinlainen hakemisto ja sisälsi minulla noin 20 tiedostoa. Hyviä ohjeita löytyy esim https://www.lightroomqueen.com/how-move-lightroom-to-new-computer/, voit tarkistaa pitäisikö sinun siirtää jotain muutakin.
Ohjeen kohtaan Preparation kiinnittäisin huomiota. Tärkeää on, että löytyy se päätaso, silloin kuvat löytyvät uudesta koneesta yhden klikkauksen taktiikalla. Oma hierarkia oli päässyt vähän rämettymään. Hakemistoja ja tiedostoja voi siirrellä tiedostohallinnassa. Suositeltavampi tapa on tehdä hakemistomuutokset ja siirrot Lightroomissa raahaamalla. Jos uudessa koneessa on eri määrä asemia kuin nykyisessä koneessa, niin tähänkin voi valmistautua Lightroomissa etukäteen. Nyt on Catalogi ja levy taas synkronissa. Tarkoitus on, että se mikä löytyy levyltä löytyy catalogista ja toisin päin.
Jos käytät Lightroomia mobiilissa ja sen synkronointia Lightroom Classiciin, niin käy muuttamassa pilven rattaasta siirtohakemiston sijainti.
En tiedä mitä kaikkea on jäänyt muuttamatta, mutta ne tulevat myöhemmin vastaan. Kuvat ainakin siirtyivät sekä niiden muokkaukset ja metadata.
Mitenkäs kävi tehokkuuden? Tein kolme testiä.
Eihän nuo lukemat yllätyksiä olleet.
Levytilaa systeemilevyllä on vapaana 438 GT, kuvalevyllä 640 GT ja muulla levyllä 998 Gt:tä. Tilaa siis on. Kuvia on noin 34000 kappaletta.
Kokeilin myös MACin ja IPadin yhdistämistä SideCar toiminnolla. Ajatuksena oli, että editoinnin voisi tehdä Padissa ja seurata tulosta isolta ruudlta. Minulle tämä olisi ergonomisin vaihtoehto. Sidecar toimi, mutta ei täyttänyt tarkoitustaan. Näytön laajentaminen ei näytä Lightroomia isolla näytöllä ja peilaaminen taas peilaa ison näytön Padiin näytön kuvasuhteella. Peilattu kuva on niin pieni, että sitä ei voi käyttää. Harmi.
Tällä koneella nyt mennään ja opetellaan uutta. Aika moni yksinkertainen asia on kadoksissa tai outoa, esimerkiksi Kopioi/Liitä CTRL-C/CTRL-V ja kellokin on oudosti oikeassa yläkulmassa. Enköhän nuo vielä löydä.

Laatikot purettu ja galvaaniset kytkennät tehty.
Lopputulos:
Ulkoiset asemat, ei ongelmia. Satechit formatoitu APFS ja Samsung T7 exFATiin. Tietenkin joutuu googlettamaan, miten formatointi tehdään, koska termit ovat todellakin hakusessa.
USB-hubi asennettu ja liitetty Wacom Intuos Pro S. Wacomiin ladattiin Wacomin softat ja toimii. Vanhassa koneessa se oli kiinni piuhalla, niin en tiennyt (muistanut), että siinäpä on myös Bluetooth-mahdollisuus. Näyttää kuitenkin siltä, että siitä on akku sökö, joten piuhalla mennään. Hubin voisi kokeilla korvata ottamalla käyttöön näytön USB-portit. Tarvitaan USB-C – USB-B kaapeli. USB-B mallia B.
Kortinlukija toimii, sitä en tohtinut epäillä hetkeäkään.
Tulostimista HP:n LJ 1020:n ajureita en löytänyt. Sitä en saanut asennettua. Laite on tehty vuonna 2006 ja nyt jo ajurituki loppunut. Epson ET-2650 ei Applen ajureilla toiminut. Tulosti vain tyhjän sivun eikä skannannut PDF-muotoon. Lataamalla Epsonilta ajurit ja ohjelmat alkoi toimia. Skannauskin toimii painamalla laitteen skannaus-nappia. Epsonissa on myös kortinlukija, joka näytti toimivan. Tällä voisi korvata erillisen lukijan. Google Drivessa olevaa GoogleSheettiä ei tulosta kuin PDF-muotoon. Kokeilin vain Safarilla, en käyttänyt tähän ongelmaan enempää aikaa, ehkäpä voisi toimia Chromella. Tämä on pieni riesa, voihan tuon PDF:n kuitenkin tulostaa.
Näppäimistö ja hiiri ovat Bluetoothilla eikä niiden kanssa ollut ongelmia. Hiiri on aika pieni, mutta sopiva. En tiedä oliko tämä S vai M-kokoa, ei ainakaan suurinta mallia. Mukavan hiljaiset näppäimet. Näppäimistö on muuten kiva, mutta huonosti yhteensopiva huoneen valaistusolosuhteiden kanssa. Näppäimistö on jotain amuliinin tapaista tai väristä ja se heijastaa ikävästi. Näppäimistön älykäs valaistus vain heikentää näkyvyyttä, sen sai onneksi pois. Hyvä tällä on kirjoittaa ja pysyy paikallaan. Kynnet pitää käydä leikkaamassa – huomasin.
Kameroiden liittäminen seuraavaksi. Kamera esimerkiksi Fuji X-E4 kiinni piuhaan. Löytyi Appi Kuvansiirtäjä, johon avautuu näkymä kameran SIM-kortista. Sieltä poimitaan ja ladataan haluttuun hakemistoon. En kokeillut XT-4:lla enkä DJI Air2S:llä. Uskoisin, että toimivat samalla tavalla. Työnkulkuni on siirtää kuvat kuvalevylle esim hakemistoon Pictures/2024 kuvat/12 joulukuu/2024_12_22, josta teen importin Lightroomiin. Tähän kuvansiirtäjä sopii, enkä muuta mitään piste.
Voidaan todeta, että toimii. Rehellisesti sanoen, eihän tuo pieni ja sievä mini ole enää kovin sievä kun siitä roikkuu kolme ulkoista asemaa ja yksi USB-hubi, josta roikkuu kortinlukija. Siistiytyy vähän jos USB-A:t saisi näytöstä. Olisihan se siistimpi jos kaikki olisi samojen peltikuorien sisällä, en kiistä.
Seuraavaksi katsotaan, miten Lightroomin kanssa meni.